News

توییتر در مسیر فروپاشی، سوغات مالک جدید!

توییتر در مسیر فروپاشی، سوغات مالک جدید!

ایلان ماسک، ثروتمند بزرگ دنیای تکلونوژی و فناوری به امید و یا بهتر بگوییم به بهانه آزادسازی پرنده توییتر این پلتفرم را به تصاحب خود در آورد و از جمله ای معروف گفت : آمده ام تا پرنده توییتر را آزاد کنم.

احتمال ورشکستگی توییتر توسط ایلان ماسک، انبوهی از چالش های بزرگ را به راه انداخته است. درصورت نابودی توییتر، بخش عظیمی از تاریخ انسان که بالغ بر 16 سال اخیر ثبت شده است به یکباره فرو خواهد پاشید.

اولین توییت در سال 2006 منتشر شد، توییتر نقش پر رنگی در رویدادهای دنیا بازی کرده است. کاربران توییتر سال‌ها است از این پلتفرم استفاده میکنند، از بهار عربی گرفته تا جنگ فعلی در کشور اوکراین. توییتر همچنین سال‌ها است که مکالمات عمومی ما را در ذخیره سازی مینماید.

کارشناسان از این نگران هستند که در صورت فروپاشی توییتر به دست ماسک ، ثروتی عظیم از محتواهای چندرسانه‌ای و مکالمات متنی برای همیشه از نابود میشود.

ایلان ماسک مشخصاً می‌داند که توییتر انجمنی عمومی است و همین جنبه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی باعث می‌شود نابودی احتمالی توییتر اتفاقی بسیار مهم باشد. توییتر بخشی جدایی‌ناپذیر از تمدن امروز است. توییتر پلتفرمی است که مردم از آن برای مستند کردن جرایم جنگی، بحث درباره‌ی مسائل مهم و گزارش جدیدترین اخبار استفاده می‌کنند.

فروپاشی توییتر خطری واقعی است

طبق مقاله MIT Technology Review، عملیات نظامی نیروهای آمریکایی که نتیجه‌اش مرگ سر کرده طالبان بن لادن بود، نخستین بار در توییتر اطلاع‌رسانی شد. توییتر پلتفرمی است که جدیدترین خبرهای جنگ بین روسیه و اوکراین را برای عموم منتشر میکند. اولین بار در توییتر که گزارش‌های مربوط به سرنگونی هواپیمای MH17 مالزی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

توییتر در مسیر فروپاشی، سوغات مالک جدید!

کاربران به فکر تهیه پشتیبان از حساب کاربری توییتر خود هستند

الیوت هیگینز می‌گوید: «گمان نمیکنم چنین اتفاقی دررابطه‌ با ایلان ماسک رخ دهد.» توییتر پس از تعدیل نیمی از نیروها در هفته‌ی گذشته، اکنون تیم روابط عمومی ندارد و به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر درباره‌ی مسائل مختلف پاسخ نمی‌دهد. رسانه‌ی MIT Technology Review از ایلان ماسک پرسید که در صورت ورشکستگی توییتر اقدامی برای ذخیره‌ی اطلاعات باارزش این شبکه‌ی اجتماعی انجام می‌دهد یا نه، اما هیچ پاسخی نشنید.

شماری از کاربرانی که به سرویس‌های متفرقه‌ی غیررسمی نظیر Thread Reader تمرکز می‌کنند، به استفاده از این سرویس‌ها برای بهتر فهمیدن مباحث سنگین توییتر عادت کرده‌اند، بااین‌حال تبدیل کردن این سرویس‌ها به ابزار آرشیو نیز ایده‌ی بی‌نقصی نیست. شرکت‌هایی که چنین سرویس‌هایی ارائه می‌دهند به احتمال زیاد بسیار کوچک‌تر از شرکت‌هایی مثل توییتر هستند و همواره با خطر فروپاشی مواجه‌اند. هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم چنین سرویس‌هایی محتواهای توییتر را تا ابد نگه می‌دارند، خصوصا در صورتی که توییتر نابود شود.

ویلیام کیلبراید که به شدت نگران روزهای آینده است توییتر است می‌گوید «راهکار بهتری برای خاموش کردن چراغ‌ها وجود دارد.» او از ماسک درخواست کرده که در صورت تعطیل شدن توییتر، این شبکه‌ی اجتماعی را به کلی از دسترس خارج نکند: «تعطیلی مدیریت‌شده و ساختاریافته‌ی این سرویس باید به هرج و مرجی که اکنون در آن هستیم ترجیح داده شود.»

تحلیلگران می‌گویند اگر توییتر بدون هشدار قبلی تعطیل شود، حجم قابل توجهی از تاریخچه‌ی دیجیتالی دو دهه‌ی اخیر از بین خواهد رفت.

همچنین بدانید:

ایلان رسما مالک توییتر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *