News

شیوه مدیریتی عجیب ایلان ماسک در توییتر!

از لحظه آمدنش به توییتر حاشیه ساز شد و بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد.شیوه مدیریتی عجیب ایلان ماسک در توییتر باعث شد تا این نرم افزار تا مرز ورشکستگی و فروپاشی کامل حرکت کند. جالب اینجاست که ثروتمندترین فرد جهان هنوز هم علاقه ای به تغییر رویه ندارد با ما در ایران دیجی مال همراه باشید

از تعدیل کردن بخش عظیمی از کارکنان توییتر تا ممنوعیت دورکاری و حتی خوابیدن در دفتر کار تنها بخشی از اقدامات عجیب و شیوه مدیریت او در توییتر است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با ماندن او در توییتر , فروپاشی این پلتفرم محبوب چندان دور از ذهن نخواهد بود.

موضوعی که ما مطرح میکنیم به سال 2018 بازمیگردد، وقتی ایلان ماسک مسرانه روی تسلا، خودروساز بزرگ آمریکایی، تمرکز داشت. در آن زمان، تسلا برای افزایش دادن تولید خودرو مدل تسلا 3 با مشکلات عدیده ای روبرو شد. ایلان ماسک در سال 2018 با یویورک تایمز. گفتگو کرد و بیان کرد که :

دوران مشقت‌بار و سختی بود. گاهی وقت ها پیش می‌آمد که سه یا چهار روز کارخانه را ترک نمی‌کردم. در آن روزها بیرون نمی‌رفتم.

تجربه‌ی ایلان ماسک از دوران سختش در تسلا که خودش آن را «جهنم تولید» نامیده بود، طرح کلی برنامه‌های او برای توییتر را برنامه ریزی نمود. ایلان ماسک پس از خرید توییتر در ازای قراردادی 44 میلیارد دلاری، این شبکه‌ی اجتماعی را از بیان تغییرات داد و تحولات بسیاری را در اداره این شبکه اعمال کرد. ایلان ماسک سال‌های زیادی سابقه‌ی مدیریت دارد و از روی تجربیاتش توانسته شیوه‌نامه‌ای برای مدیریت شرکت‌های خود، ازجمله تسلا و اسپیس ایکس گردآوری نماید.

رویکر ایلان ماسک بنا بر فشار حداکثری و هشدارهای مداوم و شوک‌دادن به کارمندان خود است. ایلان ماسک خودش و کارکنانش را تشویق می‌کند که خانواده و دوستان را تا حد زیادی کنار بگذارند و تمام تمرکزشان بر روی کار باشد.

ایلان ماسک بسیاری از شیوه های مدیریتی خود را به توییتر آورد تا این شبکه‌ی اجتماعی را تنها در مدتی کوتاه به‌شدت متحول کند. میلیاردر 51 ساله‌ی صنعت فناوری از زمان خرید توییتر، 50 درصد از 7500 کارمند این شرکت را تعدیل نمود و استعفای 1200 یا تعداد بیشتری از کارمندان را قبول کرد. هفته‌ی پیش، او دور جدیدی از تعدیل نیرو را نیز آغاز کرد.

ماسک گفت که شب‌ها در دفتر مرکزی توییتر در شهر سان‌فرانسیسکوِ آمریکا می‌خوابد و در جلسه‌ای با کارکنان شرکت، عامل ترس را وارد معادله کرد. ماسک گفت که اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش نرود، احتمال ورشکسته‌شدن توییتر وجود دارد. کسانی که مشغول کار در «توییتر 2» هستند، به «فرهنگ کاری مبتنی‌بر سخت‌کوشی» متعهد شده‌اند و باید خودشان را وقف کار کنند.

ایلان ماسک از کارکنانش می‌خواهد خودشان را فدایی هدف شرکت کنند

دیوید دیک در سال‌های 2014 تا 2016 به‌عنوان مدیر ارشد مهندسی در زنجیره‌ی تأمین باتری خودروهای تسلا کار کرده است. او می‌گوید ماسک علاقه‌ی شدیدی به بهره‌گیری از بحران برای فشار به کارکنان دارد و این کاملا مشهود است.

تمی مدسن، استاد مدیریت در دانشگاه سانتا کلارا، گفت: شباهت‌های بین روش مدیریت توییتر با کارهایی که ایلان ماسک در تسلا و اسپیس ایکس انجام داد، مشهود است؛ اما مشخص نیست که ماسک می‌تواند به افرادی که مشغول کار در شبکه‌ای اجتماعی هستند، انگیزه‌ی کافی بدهد یا نه. کارکنان تسلا و اسپیس ایکس انگیزه‌های بزرگی برای تلاش بیشتر داشتند؛ زیرا هدفشان پایان‌دادن به انحصار خودروهای بنزینی و فرستادن انسان به فضا بود. دکتر مدسن می‌گوید:

رویکرد کاری در تسلا و اسپیس ایکس همواره مبتنی‌بر ریسک و پاداش زیاد بوده است. توییتر همواره پلتفرمی با ریسک زیاد بوده؛ اما سؤال این است که چه پاداشی انتظار کارکنان را می‌کشد؟

هفته‌ی پیش، ایلان ماسک جلسه‌ای با کارکنان تیم فروش برگزار و یک روز بعد تعدیل نیرو در این تیم را شروع‌ کرد. مدیرعامل توییتر رابین ویلر، یکی از مدیران ارشد بخش تبلیغات را نیز اخراج کرد. پیش از این اقدامات، گفته شده بود که ایلان ماسک ممکن است نیروهای بیشتری را اخراج کند.حال باید منتظر ماند و دید شیوه مدیریتی عجیب ایلان ماسک در توییتر چه بلایی بر سر این پلتفرم مطرح می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *