News

50 درصد تعمیرکاران موبایل به اطلاعات کاربران دسترسی دارند!

تعمیرکاران موبایل

امروزه با گسترش روزافزون موبایل های هوشمند دیگر کمتر کسی را میبینید که از این وسیله استفاده نکرده باشد و یا مالک یک مدل از آنها نباشد. طبق گفته دانشگاه اونتاریو 50 درصد تعمیر کاران موبایل به اطلاعات کاربران دسترسی دارند که این ادعا خطری جدی محسوب میشود.گفتن این نکته ضروری است که بانوان سهم بیشتری از قربانیان را در اختیار دارند.

رفتن نزد تعمیرکاران کامپیوتر و موبایل امری ضروری محسوب میشود که اکثر غریب به اتفاق ما با آن روبرو خواهیم شد. خیل زیادی از کاربران متخصص و حرفه‌ای نیز بعضی مواقع با چالش هایی روبرو میشوند که دیگر از عهده ی آنها خارج بوده و قادر به تعمیر موبایل خود نیستند و بالاجبار دستگاهشان را نزد تعمیرکاران موبایل ببرند هر چند که ریسک لو رفتن اطلاعاتشان همیشه به عنوان یک نگرانی مهم در وجود آنها پدید خواهد آمد این موضوع که در 50 درصد مواقع رخ می‌دهد البته این اتفاق تلخ برای مشتریان خانم بیشتر اتفاق افتاده است.

طبق ادعای Ars Technica، پژوهشگران دانشگاه گوئلف انتاریو کانادا با انجام تحقیق جدیدی روی سابقه‌ی لپ‌تاپ‌های تعمیرشده در مغازه‌های دوازده تعمیرکار محلی و منطقه‌ای و کشوری در ناحیه‌ی انتاریو بزرگ بین ماه‌های اکتبر و دسامبر 2021 به نتایج شوکه‌کننده‌ای دست یافتند.

البته تعمیرکان فقط به اطلاعات کاربران دسنرسی ندارند و آنها در شش منطقه دو نفر از آن‌ها اطلاعات مشتری را روی دستگاه شخصی‌شان کپی برداری کرده و نسخه پشتیبان تهیه کرده اند که این موضوع تأسف بار است. گزارش منتشرشده نشان دهنده این است که طبق گفته ای که در اول مقاله داشتیم احتمال دسترسی تعمیرکاران به اطلاعات شخصی دستگاه‌های معیوب خانم‌ها بیشتر است و آن‌ها بیشتر روی اطلاعات حساس متمرکزند که شامل تصاویر جنسی و غیرجنسی و اسناد و اطلاعات مالی مشتریان خانم می‌شود و این بسیار آزاردهنده است.

اما موضوع این است که این ماجرا میتوانست حتی تا چند برابر بدتر نیز باشد و وضعیت از این هم نا مساعدتر باشد که میتوان به این دلایل اشاره نمود؛ چرا که پژوهشگران و محققان به 16 مغازه برای تحقیق و گرفتن اطلاعات و مطمئن شدن در مورد این موضوع مراجعه نموده تا بتوانند بهترین آمار را بدست آورند؛ اما متاسفانه امکان دسترسی به سابقه‌ی دو لپ‌تاپ میسر نشد و این اتفاق مسکوت ماند و دو دستگاه نیز به صورت چند دقیقه ای در همان محل تعمیر شده و در مغازه نمانده بود.

لازم به ذکر است در 3 مورد تعمیرکاران در تلاش بودند سرک‌کشی به اطلاعات مشتری را با پاک‌کردن سابقه‌ی Windows Quick Access یا Recently Accessed Files ویندوز از دیده ها مخفی نمایند که آخرین فایل‌های بازدیدشده‌ی کاربر را نشان می‌دهند. همچنین، تعمیرکار یکی از لپ‌تاپ‌های بدون سابقه اظهار کرد که روی دستگاه آنتی‌ویروسی نصب و اطلاعات اضافی حافظه را حذف کرده است تا ویروس‌های آن را از بین ببرد. این در حالی است که تعمیرکار دیگر درباره‌ی دلیل پاک‌شدن سابقه‌ی استفاده از لپ‌تاپ توضیحی نداد.

تنها مشکل تمامی لپ‌تاپ‌های گفته‌شده غیرفعال‌بودن درایور صوتی آنها بود؛ مشکل بسیار ساده ای که هرگز به دسترسی به اطلاعات و فایل‌های شخصی کاربران احتیاجی نیست. در این تحقیق، پژوهشگران ادعا کردند که نیمی از موبایل ها به مشتریان مرد و نیمی به مشتریان خانم تعلق داشته است. البته، آن‌ها اطلاعاتی همچون اسناد و فایل‌های جنسی و غیرجنسی و کیف‌پول ارز دجیتال به‌همراه مشخصات آن‌ها و نرم‌افزاری برای ثبت سابقه‌ی دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه را روی لپ‌تاپ‌ها قرار داده بودند.

حال در پایان فارق از درست یا غلط بودن این ادعا لازم به ذکر است که گوشی و لپتاپ و تبلت و رایانه خانگی و هر وسیله ای که دارای حافظه بوده و قابلیت ذخیره اطلاعات دارند نیاز به حساسیت بیشتری در قبال نگهداری آنها داریم چرا که لو رفتن آنها جدا از ضرر های مالی که قابل جبران هستند میتواند باعث آسیب های روحی شدیدی شود که تا حد بسیار زیادی جبران ناپذیر خواهد بود.

پس در انتخاب مراکز و تعمیرکار خود نهایت دقت را به خرج دهید.

با ما در وبلاگ ایران دیجی مال همراه باشید تا از آخرین اخبار علم و فناوری آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *