News

روشی برای خواندن افکار مغز بدون کاشت تراشه !

روشی برای خواندن افکار مغز بدون کاشت تراشه !

محققان توانستند بی نیاز از کاشت الکترود در مغز و صرفا از طریق اسکن غیرتهاجمی مغز و الگوریتم جدید مغز افراد را بخوانند، ومتوجه شوند چه تصاویری دیده و در ذهن خود چه تفکرات و تصاویری را ترسیم می‌کند.

در مطالعات گذشته ذهن‌خوانی، محققان با کاشت الکترود در مغز شخص، نسبت به خواندن افکار داخل مغز افراد اقدام میکردند. اکنون با روشی متفاوت و به صورت اسکن غیرتهاجمی مغز، این اتفاق بدون نیاز به کاشت الکترود در مغز و بدون دستگاه و بدون نصب فیزیکی روی مغز این مهم حاصل شده است.

در این سبک و ایده جدید، امواج مغزی فرد با تصویربرداری موسوم به fMRI و الگوریتم جدید مورد بررسی قرار می‌گیرند. اسکن fMRIجریان خون اکسیژن‌دار را در مغز ردیابی می‌کند و چون سلول‌های فعال مغز به انرژی و اکسیژن بیشتری نیاز دارند، این اطلاعات امکان سنجش غیرمستقیم فعالیت مغز را فراهم می‌کند.

قاعدتا این روش اسکن مغزی قادر به تشخیص فعالیت مغز را در زمان واقعی ثبت کند را نخواهد داشت، چرا که سیگنال‌های الکتریکی منتشر شده توسط سلول‌های مغزی سرعتشان بسیار بیشتر از حرکت خون در مغز است.

«الکساندر هوث»، نویسنده ارشد و عصب‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین می‌گوید:

«اگر 20 سال گذشته از عصب‌شناسان معروف جهان سوال میکردید که آیا امکان اتفاق وجود دارد یا نه، آن‌ها قطعا به این سوال به حالت تمسخر آمیزی میخندیدند، اما الان چنین هدفی محقق شده است.»

رمزگشایی از افکار با تکنیک جدید دانشمندان

در مطالعه انجام شده توسط دانشمندان، مغز یک زن و دو مرد 20 تا 30 ساله اسکن شد. از هر یک از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا در مجموع به 16 ساعت پادکست و برنامه رادیویی مختلف گوش بدهند. سپس مغز آنها مورد اسکن قرار گرفت و الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توانست از طریق اسکن امواج مغزی و الگوهای موجود در آن، داستانی از محتوای احتمالی که شرکت کنندگان به آن گوش داده‌اند، تهیه کرده و تشخیص بدهد آنها چه پادکستی را گوش داده‌اند. در واقع امواج مغزی اسکن شده نشان می‌داد فرد در معرض چه محتوای صوتی قرار گرفته است.

قابل ذکر است الگوریتم بررسی امواج مغزی در تحلیل خود قطعا اشتباهاتی نیز وجود دارد و نمیتوان  نتیجه 100 درصد دقیقی ارائه داد، ولی دانشمندان بر این امید اند که در ادامه و با پیشرفت‌های فناوری امکان ذهن‌خوانی با دقت بالاتر امکان پذیر میکند.

تهیه شده توسط Irandigimall

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *