News

کسب و کارهای اینترنتی در لب پرتگاه

کسب و کارهای اینترنتی در لب پرتگاه

در مدت زمان یک ماهه اخیر بعد از آغاز مسدودسازی شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها (واتس اپ و اینستاگرام) حدود 10 میلیون کسب و کار در لبه تیغ هستند و سقوط کردند.

در نیمه خرداد امسال، زمانی که گزارش رسانه‌ای مبنی بر حجم تجارت 32 هزار میلیارد تومانی اینستاگرام انتشار پید کرد، صاحبان فروشگاه‌های اینستاگرامی، از قدیمی‌ترین تا تا با تجربه ترینشان هرگز فکر نمی‌کردند کمتر از 3 ماه بعد در آخرین روز شهریور سال 1400 خبر فوری فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ هم منتشر شود. آنها همان کسب و کارهایی بودند که در خرداد ماه 1400، رییس جمهور دولت جدید درباره‌شان گفته بود «در بستری فعالیت دارند که زمینه کسب و کار مردم است و روی این بستر در حال درآمد کسب کردن هستند و چه کسی ممکن است محل درآمد مردم را تعطیل کند؟» و این با سخنان رئیس جمهور در تناقض بود.

حالا، با گذشت یک ماه بعد از این ماجرا نه تنها تغییری در جریان فیلترینگ اینستاگرام به عنوان بستر تجارت اجتماعی به وجود نیامده، بلکه بهروز محبی، نماینده مجلس در آستانه ورشکستگی تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای اینستاگرامی اعلام کرد: «صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد.»

بعد از 9 سال هنوز هیچ …

اینستاگرام یک کسب و کار متاسب خانگی است که میتوانست چراغ یک تا چند خانه را روشن کند که با فیلترینگ این عمل ممکن نشد

نور کم رمق این فروشگاه‌ها هم حالا فقط از فیلترشکن‌هایی تابانده می‌شود که وزیر ارتباطات هفته گذشته اعلام کرد باید به دنبال جرم‌انگاری آن بود. هرچند بعد از انتشار این اظهار نظر که در حاشیه نشست خبری دولت اعلام شده بود روابط عمومی وزارت ارتباطات آن را تصحیح کرد.

به هر حال حالا تنها راه ارتباط کسب‌وکارهای اینستاگرامی برای ارتباط با مشتریانشان استفاده از VPN است. دسترسی به این تکنولوژی و عبور از این پلمپ جدی هم این روزها کار ساده‌ای نیست. فیلترینگ به شکل قابل توجهی در جریان تجارت اجتماعی، به ضرر برندهایی تمام شده که پیش از این حتی به عنوان کارآفرین از آنها تقدیر میشد.

«مریم احمدی»، بنیان‌گذار و صاحب برند «میم» از سال 1393 صفحه اینستاگرامی mim_hand_made را راه‌اندازی کرده و در این 8 سال مشغول فروش کیف‌های پارچه‌ای دست‌دوز در این صفحه است. صفحه‌ای که حالا برای ورود به آن و بارگذاری تصویر محصول جدید ناچار به امتحان چند فیلترشکن متفاوت است.

 

تهیه شده توسط Irandigimall

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *