News

آیا متاورس خودش را از وابستگی به هدست‌های واقعیت مجازی رها می‌کند؟

آیا متاورس خودش را از وابستگی به هدست‌های واقعیت مجازی رها می‌کند؟

اخیرا متا هدست واقعیت مجازی خود به نام کوئست پرو را رونمایی کرده که قیمت در نظر گرفته شده برای این هدست کمی عجیب به نظر میرسد و قطعا بسیاری از کاربران قادر به خرید آن نخواهند بود. این شرکت همچنین اعلام کرده که دنیاهای متاورس هورایزن به‌زودی از طریق مرورگر در دسترس خواهد بود. پس بهتر است که به طور کلی از هدست‌های واقعیت مجازی صرف‌نظر کنیم و راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر به سراغ متاورس برویم

کلمه پسوند پرو کلمه ی بسیار مرموزی است. چرا که هر گاه این حروف کنار نام محصولی قرار میگیرد، یعنی باید آماده ی هزینه گزافی باشید. شرکت متا اخیرا هدست جدیدی به نام کوئست پرو را معرفی نمود که قیمت آن 1500 دلار اعلام شده. اگرچه این دستگاه پیشرفت‌های آزمایشگاه تحقیقاتی متا را ارائه می‌کند و بهبودهای زیادی نسبت به محصولات قبلی این شرکت دارد، ولی همچنان قیمت بالای خود را توجیح نخواهد کرد.

تعامل در متاورس چه زمانی فراگیر می‌شود؟

حالا 8 سال از زمان خرید استارتاپ آکیلس توسط مالک فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ می‌گذرد، اما او هنوز مشغول فروش دستگاه‌هایی است که کاربران هیجان پذیر را هدف قرار داده و تنها در آینده با کاهش قیمتی مواجه خواهد شد که برای همه کاربران قابل استفاده باشد.

متاورس به هدست‌های واقعیت بسنده نخواهد کرد

به همین دلیل و به منظور گسترش استفاده از این فناوری در موقعیت‌های اجتماعی، متا دو خبر مهم را هم اعلام کرد. کاربران به‌زودی می‌توانند از طریق مرورگرهای وب به متاورس این شرکت یعنی Horizon Worlds دسترسی داشته باشند. و کارمندان شرکت‌ها هم که از نرم‌افزارهایی مثل Workrooms استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق Zoom به جلسات واقعیت مجازی دسترسی داشته باشند.

اما این خبر شرایط را کمی متفاوت می‌کند. متا در ما بین کنفرانس Connect نمونه‌ای از این جلسات را که به زعم زاکربرگ آینده جلسات کاری هستند، به نمایش گذاشت. کاربران در این جلسات در محیطی موسوم به Magic Room حاضر می‌شوند و حتی می‌توانند از طریق موبایل خود به این فضا راه پیدا کنند.

در ویدئویی که منتشر شد، چهار نفر را میبینیم که دور یک میز مجازی جمع شده بودند تا درباره یک اسکیت مجازی صحبت کنند. ولی نکته مهم این‌جا بود که فقط سه نفر از آن‌ها دور میز ایستاده بود. البته در واقع دو نفر در فضا حضور فیزیکی داشتند. نفر سوم با یک آواتار دیجیتالی به این جمع پیوسته بود ولی نفر چهارم یک شهروند درجه دوم بود که از طریق تماس ویدیویی در این جلسه حضور داشت.

 

آیا آینده متاورس به هدست VR وابسته خواهد بود؟

با تمام این اوصاف، آیا متاورس نیازی به واقعیت مجازی نیازی دارد؟ در هم اکنون به نظر می‌رسد که هنوز خیلی‌ها علاقه‌ای به این هدست‌ها ندارند. حتی ظاهرا کارمندان خود متا هم از حضور با هدست‌های واقعیت مجازی در محیط‌های متاورسی این شرکت امتناع می‌کنند. آقای شاه قبلا در یادداشتی در این رابطه نوشته بود: «حقیقت ساده این است که اگر ما دوستش نداریم، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بقیه دوستش داشته باشند؟»

با این وجود، زاکربرگ در مراسم متا همچنان با مثبت‌اندیشی به آینده نگاه کرد. او همچنین از همکاری‌های جذاب‌تری در آینده خبر داد. در این مراسم گفته شد که پلتفرم Teams مایکروسافت در سال آینده میلادی به نحوی با Workrooms متا کار خواهد کرد. ابزارهای سودمند مایکروسافت هم قرار است با کوئست قابل استفاده باشند.

این تصمیم مایکروسافت کاملا منظقی است. این شرکت هیچ عجله‌ای برای فراگیر شدن واقعیت مجازی و متاورس ندارد، ولی در عین حال تمام تلاش خود را می‌کند تا سرویس‌های خود را در تمام پلتفرم‌های ممکن در دسترس کاربران قرار دهد. البته گفتنی است که خود این شرکت هم تلاش‌هایی در زمینه متاورس انجام داده اما سرمایه‌گذاری آن‌ها روی فناوری‌های واقعیت مجازی به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های متا نخواهد بود.

 

تهیه شده توسط Irandigimall

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *