News

4 روش برای افزایش طول عمر باتری اسپیکر

باتری اسپیکر

باتری اسپیکر ها مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت دارد. در این که هر نوع منبع تغذیه DC (باتری) عمر مفید مشخصی دارد شکی نیست اما اگر درست استفاده نشوند راندمان و طول عمر کمتری خواهند داشت. اسپیکرهای بلوتوثی امروز پیشرفت‌های زیادی در حوزه صدا و نحوه عملکرد خود داشتند این توسعه به بخش باتری نیز رسیده است. اگر بتوانید یک سری عمل ساده در استفاده از اسپیکرهای خود انجام دهید می‌توانید عمر بیشتری را از باتری‌هایشان دریافت کنید. در مقاله امروز به ۴ کار اصلی برای افزایش عمر باتری اشاره خواهیم کرد و با رعایت این نکات می‌توانید مدت زمان بیشتری از حداکثر توان دستگاه استفاده کنید.

به لوازمی که طول عمر مفیده مشخصی دارند عمولاً مصرفی می‌گویند اما این به این معنی نیست که هر طور که خواستیم با آن رفتار کنیم به طور مثال یک باتری ۵ سال باشد ما می‌توانید با چند روش و راه اشتباه و استفاده نادرست عمر آن را به ۲ تا ۳ سال کاهش دهید قتی یک کمپانی سازنده عمر مفید محصولش را معرفی می‌کند معمولاً حداکثر آن را بیان می‌کند. به طور مثال عمر باتری اسپیکر XTERME 4 تا 12 ساعت می‌باشد که این موضوع می‌تواند تا 4 تا 5 سال با کمترین افت کیفیت ادامه داشته باشد به شرطی که مواردی که اعلام می‌کنیم را رعایت کنید. در اینجا به چهار مورد از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

باتری اسپیکر

باتری اسپیکر را 100درصد شارژ نکنید

 

4 راه برای نگهداری بهتر از باتری اسپیکر بلوتوثی

خالی و پر نبودن بیش از حد باتری

شاید مفهوم این جمله در ابتدا کمی مبهم باشد اما در ادامه این موضوع را به صورت کامل توضیح خواهیم داد اتری‌های لیتیومی امروز کاملاً هوشمند شدند و دیگر مانند گذشته به صورت موازی چار کاهش کیفیت نمی‌شوند بلکه این از دست دادن عمر بیشتر به رفتار شما بستگی دارد. حتماً باتری‌های 15-20 سال پیش را به یاد دارید که نیاز به شارژ اولیه ۸ تا ۱۰ ساعته داشتند رفتار آن باتری‌ها بیشتر به صورت غریزی بود یعنی بهتر بود برای افزایش طول عمرشان هر دفعه باتری به صورت کامل خالی و مجدداً به صورت کامل پر شود. و اگر چند دفعه این قانون را عایت نمی‌کردید کالیبره باتری دچار مشکل می‌شد. با ایران دیجی مال همراه باشید.

اما باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر امروز دیگر نیازی به شارژ اولیه ندارند شما می‌توانید از همان ابتدا که تهیه کردید از آن استفاده کنید در باتری اسپیکرهای بلوتوثی نیز از همین تکنولوژی بهره گیری میشود. راه یافتن باتری به درون لوازم صوتی مانند ورود به هر بخش دیگری انقلاب بزرگی در آن ایجاد کرد. اما برای اینکه بتوانید باتری‌های جدید امروزی را به صورت اصولی و درست استفاده کنید نباید به صورت کامل خالی و ترجیحاً به صورت ۱۰۰ نیز شارژ کنید. حال اگر چند باری این اتفاق رخ داد مشکلی نیست اما اگر به صورت متناوب و به مدت طولانی اتفاق بیفتد مر مفید باتری را به شدت کاهش می‌دهد.

مدت زمان طولانی در شارژ نباشد

برای بسیاری از شما اتفاق می‌افتد که گوشی در موقع خواب شارژ ندارد و شما برای اینکه صبح با ۱۰۰ درصد باتری و با خیال راحت به کارهای روزمره خود برسید آن را از شب تا صبح به شارژ متصل می‌کنید. این کار به شدت در دوره طولانی مدت راندمان و مر باتری را کوتاه می‌کند حال برای دلیل این موضوع بیایید بیشتر توضیح دهیم. همانطور که گفتیم عمر مفید باتری از جمله باتری اسپیکرها با تعداد سیکل‌ها تعیین می‌شود. زبان ساده به تعداد دفعاتی که باتری خالی پر می‌شود سیکل گفته می‌شود به طور مثال اگر یک باتری ۲۰۰۰ سیکل داشته باشد یعنی پس از ۲۰۰۰ بار خالی شدن و پر شدن عمر مفیدش را از دست می‌دهد.

وقتی شما گوشی را شب تا صبح به شارژ متصل می‌کنید در طول شبانه روز و در زمانی که شما خواب هستید وشی به صورت ۱۰۰ پر می‌شود و به دلیل استفاده کردن بخش ناشی از انرژی باتری در طول این زمان مجدد به ۹۹ درصد باز می‌گردد و دوباره شارژر فعال میشود تا دوباره انرژی باتری را به 100 درصد برساند. این مورد در باتری اسپیکرها نیز صدق می‌کند اگر به صورت متناوب و طولانی این عمل انجام شود تعداد سیکل عمر مفید باتری کاهش پیدا می‌کند و شما در مدت زمان کوتاه‌تری باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بهترین راه این است که یا از تایمر استفاده کنید.

باتری اسپیکر

گرما دشمن باتری اسپیکر است

 

گرما بزرگترین دشمن باتری

انرژی به صورت کلی حرارت تولید می‌کند و تولید حرارت ک امر اجتناب ناپذیر در منبع‌های تغذیه از جمله باتری اسپیکرهاست اما موضوعی که همیشه توسط کارشناسان و محققان عنوان شده این است که دشمن اول باتری ها گرما است. درون باتری پر از انرژی و ذرات الکترون ریز است که با حرکت کردن ه سمت قطب مثبت و منفی تولید انرژی می‌کنند حال اگر میزان حرارت در این محل بیش از حد مجاز باشد علاوه بر از کار افتادن باتری ممکن است به دستگاه متصل شده شده آسیب بزند باتری‌های بسیاری را دیده‌اید که به دلیل حرارت بالا دچار انفجار و آتش سوزی شدند در باتری اسپیکرها نیز از همین امکان وجود دارد.

استفاده کردن اسپیکر هنگام شارژ

یکی از بدترین رفتارهایی که با باتری می‌توان انجام داد استفاده کردن از آن موقع شارژ شدن است همیشه این موضوع توسط محققان و دانشمندان به صورت کلی و جزئی رد شده است انتقال انرژی در باتری حرارت بالایی ایجاد می‌کند حال اگر این انتقال دو طرفه باشد قطعاً ایجاد گرما دو برابر و یا بیشتر خواهد شد از طرفی دریافت انرژی برای شارژ شدن و از طرف دیگر تخلیه آن برای تغذیه دستگاه مورد استفاده مثل باتری اسپیکرها برای اینکه بتوانید از حداکثر راندمان و عمر مفید باتری دستگاه خود بهره بگیرید هرگز هنگام شارژ از آن استفاده نکنید چرا که آسیب جدی به خود باتری و حتی دستگاه وارد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *